11 Şubat 2015 Çarşamba

Nic.tr Sorumsuzluğu

Bir önceki yazımda artık yayınımı Wordpress yerine Blogger üzerinden yapacağımı belirtmiş ve bazı değişikliklere gittiğimi yazmıştım.

Bu sefer de alan adı değişikliğimin sebebi hakkında bir kaç şey yazmak istiyorum.
Bundan 2-3 gün öncesine kadar com.tr uzantılı alan adımla blog yazıyordum. Bunun bana tek yararı 12TL'lik düşük alan adı ücreti oldu fakat zararları daha çok oldu tabi ki.

Biliyorsunuz, isimsoyisim.com.tr alan adlarını almak için kimlik ibraz etmeniz gerekiyor. Bu şekilde alan adını alabiliyorsunuz ancak. Daha sonrasında nic.tr üzerinden T.C. Kimlik Numaranızı girerek kişi bilgilerinizi doğruluyorsunuz ve alan adını kullanmaya başlıyorsunuz.

Bu kadar meşakatli bir işten sonra da insan haliyle biraz seviniyor ve hemen alan adını kullanıma geçiriyor. Her zamanki gibi gene whois atmıyoruz kendi alan adımıza...

1 seneyi aşkın süredir com.tr alan adını kullandım. Geçen gün bir whois sorgusu çektim siteme. Çektiğim sorguda ise telefon numaramın, açık adresimin, özel e-posta adresimin (içinde benim için yaşamsal bilgilerin bulunduğu) olduğunu gördüm. Ben bunların gizlenmesi için başvuruda bulunmuştum fakat kayıtçı (registrant) kısmını hiç bir şekilde değiştiremediğimi sonradan öğrenmiş bulundum.

Düşünsenize, blogunuza her türlü yazıyı yazıyorsunuz. Siyasi olabiliyor, başka bir şey olabiliyor. Bir fotoğraf paylaşıyorsunuz ve açık adresiniz orada kayıtlı bir şekilde görünüyor. Hem de full biçimde. Semt, şehir, mahalle, apartman, daire. Her şey görünüyor. Kişisel cep telefonunuz görülüyor.

Nic.tr'ye bunun değiştirilmesi ve gizlenmesi için başvuruda bulundum. Sonuç itibari ile bunlar özel hayat gizliliğine dahil olan bilgiler. Size art niyeti olan birinin bu bilgileri elde etmesi halinde neler olabileceğini düşünün artık. Eşiniz, aileniz, anneniz, babanı vb. aynı evde ikamet ediyor olabilirsiniz.
Neyse, başvurum olumsuz sonuçlandı. Yani diyor ki nic.tr burada: "Bilgilerinizi değiştiremeyiz. İnancınızdan, siyasi görüşünüzden dolayı evinize molotof atılabilir, her türlü iş başınıza gelebilir. Bu bizim umrumuzda değil."

Benim Allah'tan başıma öyle bir şey gelmedi. Sadece cep telefonuma bir çok taciz mesajı aldım, spam mesajlar ile doldu cep telefonum bir süre.

Ben açıkçası bunun bir gizlilik ihlali olduğunu düşünüyorum. En azından bu tip şeyler kullanıcıya sunulmalı. Yani isimsoyisim.com.tr şeklindeki alan adlarında kayıtçının dahi adresinin değiştirilebilmesi gerekiyor.

Bunların hepsinin dışında daha iyimser bir umursamazlık örneği, DNS yönlendirmesi. DNS'lerinizi başka bir alana yönlendirdiğiniz zaman nic.tr bunun 1 saat içinde (o da en erken 1 saat içinde. Sadece bazı zaman dilimlerinde geçerlidir.) değiştirileceğini söylüyor.
Kaç 1 saat? Ben size söyleyeyim arkadaşlar, bir çok kişiden de aldığım bilgi bu yönde, en az 24 saat. En az 24 saat geçmesi lazım sitenizi ilgili hosting hesabına yönlendirmek için. Sanırım oradaki uyarıyı güncellemek gerekiyor. Nic.tr'nin umrunda değil tabi. Adamlar kişisel gizliliğinizi bile takmıyor bunu mu takacaklar?
Ayrıca MX, TXT gibi özel kayıtlarınızı da giremeyeceğinizi belirteyim. Sadece belli NS sunucularına DNS yönlendirmesi yapabiliyorsunuz. Maksimum yetkiniz bu.
Şimdi IHS Telekom'dan bir alan adı aldım. http://barissekerciler.com/. Sağolsunlar 45dk içinde yönlendirme işlemini gerçekleştiriyorlar. Hem MX çakıyorum, hem TXT çakıyorum hem A kaydı çakıyorum. Her şey dahil, fiyatları da uygun. Yönetim paneli de oldukça açıklayıcı.
Yani 2 gündür com.tr alan adımı Blogger'a yönlendiremedim ama bu sabah satın aldığım .com uzantılı adresimi 45dk içinde ayarlayıp yönlendirdim.

Sonuç olarak, isimsoyisim.com.tr tipi bir alan adı almadan önce dikkatli olun. Hem sinirlerinizi tahrip ediyor, hem de ADRESİNİZİ, TELEFON NUMARANIZI halka arz ediyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder